Verslag van Pelgrimstocht naar Israel september 2011

Als lid van onze parochie wil ik proberen mijn ervaringen van deze reis in het kort weer te geven.

Als we de Bijbelverhalen lezen is er naar mijn idee geen landje op de wereld waarin en waarom zoveel gevochten is als Israël. Vanaf de tijd dat God aan Abraham vroeg om met zijn familie vanuit Ur in het zuiden van het huidige Irak naar het land te trekken dat God hem zou wijzen en waaruit het joodse volk is voortgekomen, is er op die plaats tot in onze tijd nauwelijks vrede geweest.

In de oude tijden werd dit land getergd door stammenoorlogen en overheerst door allerlei volken uit het Midden Oosten.

In het jaar nul van onze jaartelling werd het land in die tijd door de Romeinen geregeerd.

Jezus Christus, de zoon van God, moest geboren worden in een grot in Bethlehem, omdat er op zijn wereld geen andere plaats was voor hem en zijn ouders. De hemel opende zich op het herdersveld en de engelen zongen vrede op aarde.

Nu in onze tijd, 2000 jaar later, terwijl wij op zoek gaan naar de plaatsen waar Jezus geleefd, gewoond en gewerkt heeft, leeft het door God uitverkoren volk in vrede maar op zeer gespannen voet met de Palestijnen. Het joodse volk wordt door heel de westerse wereld geholpen tegen de Palestijnse bewoners van dat land. Tot nu toe is het niet mogelijk om elkaar de hand te reiken en in vrede samen te leven.

Op 6 september begon na een goede voorbereiding door Hans Vugs en de VNB onze tocht. Onze groep met Hans, onze geestelijke leider, telde 21 personen.

Na een eerste kennismaking op Schiphol met de mensen die van buiten Tilburg kwamen, werd Sahil Asdat vermist. Het bleek even later dat hij al in zijn eentje de douane was gepasseerd. Een beetje vreemde zaak. Zo vertrok onze groep toch compleet naar Israël. Gedurende de reis  werd het een erg fijne groep die alle dagen erg eensgezind met elkaar optrok.

Na de landing in Tel Aviv bleek een van onze mede reiziger, Sahil Asdat, Marokkaan van geboorte maar opgegroeid in Nederland, door de Israëlische douane apart genomen. Hij had namelijk Marokkaanse stempels in zijn paspoort. Een hele toestand volgde. Door de douane het hemd van zijn lijf gevraagd en na anderhalf uur vertraging mocht hij het land binnen en kon onze chauffeur ons naar het hotel Metropolitan brengen.

Na  aankomst en diner in ons hotel in Tel Aviv vond een kennismakingsgesprek plaats. Iedereen vertelde zijn naam, wie hij was en waarom hij deze pelgrimstocht ging ondernemen. Daarna met Cor en Corrie, Greet en Gerard en Lida langs het strand en de boulevard van Tel Aviv gewandeld en een lokaal Heineken biertje gedronken op het strand. De temperatuur was ‘s avonds om elf uur nog 28 graden.

De volgende morgen, na een heerlijk ontbijt kwam onze gids, Asnat Cohen, een Nederlands sprekende dame, bij ons gezelschap.  Ze zou  de hele reis op Joods gebied met ons  maken. Om 9.00 uur verlieten we Tel Aviv en reden  via Samaria naar het noorden naar Nazareth. Onderweg kwamen we katoenplantages tegen waarvan de gids ons vertelde dat het Hema- ondergoed van deze katoen werd gemaakt. We bezochten in Nazareth de kerk die gebouwd is op de plaats waar Maria de Boodschap ontving van de engel Gabriël. Hans las een stukje voor uit de bijbel, die dit verhaal vertelt. Daarna bezochten we de St. Jozef kerk. Deze kerk werd gebouwd omdat St. Jozef niet bij Maria weg ging nadat hij hoorde dat ze zwanger zou worden. Ook hebben we de opgravingen gezien uit die oude tijd.

Nazareth, in onze beleving een klein dorpje, is nu geen dorpje meer, er wonen nu  volgens onze gids ongeveer 200.000 Joden van Arabische origine. Na het kerkenbezoek genoten van een  heerlijke Arabische lunch in de herberg "La fontana di Maria’’. Na de lunch naar het stadje Kana en de plaats van de bruiloft, waar Jezus zijn eerste wonder heeft verricht. Ook hier is een prachtige kerk gebouwd die deze gebeurtenis herdenkt.

Hierna een bezoek aan de berg Tabor. De berg waar Jezus met zijn leerlingen Petrus, Johannes en Jakobus op ging om te bidden. Hier zagen zijn leerlingen Jezus spreken met Moses en Elia. Ook hier is op de ruines van een byzantijnse kerk een prachtige Basiliek gebouwd in de vorm van drie tenten die de leerlingen voor Jezus, Moses en Elia wilden bouwen. Deze kerk werd gebouwd door de beroemde Italiaanse architect Barlussi. Na dit bezoek reden we naar Tiberias. Een stad aan het meer waar we logeerden in het Golanhotel waar we een heerlijk diner voorgeschoteld kregen. Hier konden we nog even napraten van onze belevenissen. Sommige mensen gingen het stadje in.  Hans, Jan, Maria en ik besloten om even een potje te rikken om onze indrukken van de dag even te laten bezinken.

Zo zat de eerste dag van onze pelgrimstocht er op. De volgende morgen vroeg op want er stond een drukke dag op het programma.

Ons eerste bezoek was aan de berg waar Jezus  zijn leerlingen onderwees en die wij kennen als de berg van de Zaligsprekingen. Het is teveel om ze op te noemen in dit verslag. Deze zijn te lezen in Lucas 6:20-23.

Ons bezoek hierna aan de kerk op de plaats waar Jezus tegen Petrus zei ,,Jij bent mijn steenrots  waarop ik mijn kerk zal bouwen. Op deze plaats kwamen we voor het eerst in aanraking met het water van het meer. In de prachtige tuin van het nabije klooster heeft Hans onder een afdak (even uit de zon) een meditatie  met onze groep gehouden. Hierna naar Kafarnaum de plaats waar Jezus  zijn leerlingen  Petrus ,Andreas, Jakobus en Johannes ontmoette en hen vissers van mensen maakte. In deze plaats de opgravingen van het oude stadje bezocht. Jezus genas hier een knecht van een Romeins officier door het geloof van deze man. Math. 8:5-13.

In een museum in de Ygal Allon kibboets de overblijfselen bekeken van een scheepswrak van 2000 jaar geleden dat de mensen uit de Kibboets tijdens een droge periode in het meer van Tiberias hebben gevonden. Zo moet de boot waar Jezus met zijn leerlingen mee naar de overkant van het meer voer en er een storm op stak, er hebben uitgezien.

Geluncht in de Kibboets Ein Gev waar de meesten van ons de heerlijke Petrusvis hebben verorbertd. Hierna maakten we in een houten boot een tochtje op het meer. Voor ons een plezier- tocht maar toch onder de indruk van al deze plaatsen waar Jezus met zijn leerlingen was geweest en het volk dat hier toen woonde had onderwezen. Hierna reden we naar het einde van het meer waar het uitstroomt in de Jordaan. Tijdens de busritten genoten wij van het prachtige landschap met zijn plantages waar naast de dadelpalmen en olijven  allerlei groente en fruit werd verbouwd. Vooral worden hier rond het meer veel bananen verbouwd.

Daar, bij het uiteinde van het meer, waar de Jordaan begint, is een plaats waar het dopen van Johannes wordt herdacht. Hier laten nu mensen zich onderdompelen in de rivier, zoals Johannes dat met Jezus deed. De volgende morgen  reden we langs de Jordaan naar het zuiden . We bezochten de ruines van de Romeinse stad Bet Shean waar we door de overblijfsels van deze stad  liepen terwijl onze gids het verhaal van de stad vertelde die op de Oost-West route van de oude wereld lag en hoe die door een aardbeving totaal werd verwoest.

Daarna naar de ruïnes van Qumran, overblijfsels van een oud klooster uit ± 70 jaar na Christus. Hier werden de Dode Zee- rollen in grotten gevonden die bijna 2000 jaar verborgen zijn gebleven.

Het leek en was hier wel tien graden heter dan in de rest van Israël.

We zagen ook aan de oevers van de Dode Zee hoe de mensen zich insmeerden met de zwarte modder die geneeskrachtig was tegen huidziektes, al naar men zei. Hierna even heerlijk dobberen in de Dode Zee ruim vierhonderd meter onder de zeespiegel. Onze gids Asnat verliet ons hier omdat we nu naar Palestijnse gebieden reden. De Israëlische autoriteiten konden haar veiligheid in de Palestijnse gebieden niet garanderen. We zouden haar weer terugzien in Jeruzalem.

Hierna reden we naar de oudste stad van de wereld: Jericho. Hier aangekomen even stilgestaan bij de boom van Zacheüs, het schatrijke tollenaartje, waarna we in een Palestijnse  souvenirshop een heerlijk fris glas granaatappelsap dronken voor dat we onze tocht naar Bethlehem voortzetten.

Via de buitenwijken van Jeruzalem reden we naar de zwaar bewaakte  grenspost met tot aan de tanden gewapende Israëlische soldaten. Zo kwamen we in Bethlehem.

Het vroegere dorpje waar Jezus werd geboren zit nu vastgegroeid aan Jeruzalem. We zagen hier de hoge muren die de Israëlisch opgetrokken hebben tussen de Palestijnse wijken. Zo kwamen we bij ons Palestijns hotel Native Bells. Het was ondertussen avond geworden .Ondanks dat we bij de Dode Zee het zout een beetje van ons lijf konden spoelen. gingen de meesten van ons eerst even het zout en zweet van de hitte van deze dag onder een lekker warme douche  wegspoelen. Ook genoten we in dit Palestijnse hotel weer een heerlijk buffet.

De volgende morgen kwam onze Palestijnse gids Whalid  aan boord waarna we naar de geboortekerk reden. De kerk gebouwd over de geboorteplaats van Jezus was erg indrukwekkend. Jammer genoeg was er een erg irritante Italiaanse groep voor ons die zo geweldig stond te dringen in deze nauwe grot en per sé één voor één hun hoofd in deze nis staken om de ster te kussen, dat we besloten de grot te verlaten en wat later terug te komen.  We bekeken de prachtige schilderingen in de kerk waarna we weer afdaalden in de nauwe grot. Hoewel het ook nu druk was konden we rustig de geboorteplaats van Jezus bekijken. Toch even stil gestaan dat er 2000 jaar geleden voor Jozef en Maria geen andere plaats was, hoewel Maria op het punt stond te bevallen, en ze in deze grot terecht kwamen. Na het indrukwekkend bezoek aan deze kerk gingen we koffie drinken bij het herdersveld. Na de koffie liepen we het herdersveld op waar Hans een korte meditatie hield met onze groep. Na deze dienst nog enkele grotten bekeken zoals die er 2000 jaar geleden ook uit zagen.

De lunch gebruikt in een herberg naast het stadhuis tegenover de geboorte kerk. Na de lunch bezochten we een Palestijnse coöperatie van verschillende handwerklui die souvenirs maakten van olijfbomen hout uit de streek van Bethlehem, een prachtige winkel waar niemand geprest werd om iets te kopen. Hier verliet onze Palestijnse gids ons waarna we terug reden naar .Jeruzalem. Vlak naast de oude stad schuin tegenover de Damascuspoort ,werden we afgezet bij het hotel Golden Walls in de Sultan Suleiman Street.

Deze Sultan  (Ottomaanse rijk) kreeg in 1570, een droom dat hij de stadsmuren van het oude Jeruzalem moest herstellen anders zou hij door leeuwen worden verslonden. Het aanzien van de oude stadmuren van nu heeft men aan hem te danken (dit even tussen door).

Hier begon ons bezoek aan de beroemde oude stad van Koning David. Ik moet zeggen het geeft een ongelooflijk gevoel als je de poort binnen gaat en door de smalle straatjes loopt van deze stad

waar in de historie zoveel om is gevochten, zoveel keren is verwoest en weer opgebouwd. Onze tocht hier in Jeruzalem, dat inmiddels groter is dan Parijs, begon met een bezoek aan het Holocaust museum Yad Vachem. Een ervaring die een behoorlijke indruk achter liet. Een prachtig museum zowel qua gebouw als de ongelofelijke verzameling van gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog die hier bijeen zijn gebracht.

Dan de tempel van Salomon, althans de Klaagmuur. Bij de ingang een checkpoint met gewapende soldaten. Op het plein een drukte van belang. Een hele toestand zoals de orthodoxe Joden de Torarollen uit de kast halen en  staan te bidden. Er was een manneke die zijn Bar Mitswa ging doen. Dit kun je vergelijken met onze vernieuwing van de doopbelofte. Een hele toestand met muzikanten en een filmcamera er bij. Na dit bezoek naar de Al Aksa-moskee en de  Rotskoepel-moskee met de gouden koepel. Op deze plaats vloog Mohamed op zijn gevleugeld paard naar de hemel waar hij de Koran van de Engel Gabriël in ontvangst nam en weer terugkeerde naar de aarde. Voor de moslims de tweede heilige plaats na Mekka en Medina.

Na de lunch in ons hotel via de Herodespoort naar de Via Dolorosa de straat van de kruisweg van Jezus. Via de staties en de stalletjes van de Arabische joden kwamen we bij de H. Grafkerk. In deze prachtige kerk waren de laatste staties. De plaats waar Jezus stierf aan het kruis, het afnemen van het kruis en zijn begrafenis. Deze plaats doet wat met je. In feite staan we hier op de Calvarieberg. In deze kerk zijn vier geloofstromingen vertegenwoordigd. Russisch Orthodox, Byzantijns, de Kopten en de Katholieken.

In de kapel van het Heilig Sacrament hebben we een kerkdienst gehouden waar Hans en Pater G. van Buul ons voorgingen. Een aparte belevenis waar wij allen een stukje van de voorbeden hebben geschreven.

Op onze laatste dag een wandeling over de Olijfberg.

Op de hellingen van de Kedronvallei zien we zo ver als we kunnen kijken graftombes van de Joden.

Door naar de Hof van Olijven en de kerk van de Doodstrijd van Jezus. Ook een bezoek aan de kerk met het graf van Maria en de graftombe van Koning David bezocht.

Na de lunch naar de Sionsberg met de zaal van het Laatste Avondmaal die volgens onze gids door de kruisvaarders is gebouwd. Als laatste hebben we de prachtige Byzantijnse kerk van het Hanengekraai bezocht.

Moe, maar uitermate dankbaar dat wij al deze plaatsen in dit prachtige Heilig Land mochten bezoeken namen we hartelijk afscheid van Asnat Cohen. Zij is voor ons een geweldige gids geweest.

In ons Hotel genoten we  van ons Galgenmaal, een heerlijk buffet,  waarna we vroeg naar bed gingen want om 1.00 uur was ons vertrek naar het vliegveld in Tel Aviv gepland, waar we ons om 3.00 uur moesten melden voor de terugvlucht naar Nederland.

Na al de reizen die ik via mijn werk in het Midden Oosten heb gemaakt, heeft deze reis door Palestina, de sporen van Jezus leven volgend, bij mij een ongelofelijke indruk achtergelaten.
Onze groep, samen met Hans Vugs, kan terugkijken op een prachtige en erg goed georganiseerde Pelgrimstocht.